2022. október 18., kedd

A titkos best buy a sógoréknál – Hirter sörök csopottesztje

A blog már csak archívum, ha kíváncsi vagy az új sörtesztjeimre a Youtube-on, kattolj a linkre. ;)


Szeretem azokat a független főzdéket, akik hagyományos típusokat főznek a nagyoknál jobb minőségben és ezzel ápolják a környékük, régiójuk tradícionális sörkulturáját. Ez most elég magasztosan hangzik, és igazából kajak túl is toltam picit, de tényleg szeretem az ilyen gyártókat, de leginkább egyszerűen csak azért, mert alapból sokféle hagyományos típust kedvelek, és ezek a főzdék egy csomószor kajak jobban és alig drágábban csinálják az ilyen söröket. És a Hirter pont ebbe a kategóriába esik bele, sőt konkrétan az egyik legjobb példa, mert nálam minden kis képzeletbeli pontot teljesít. A maximumon. És ez nem vicc, mert kicsit egy euro felett bármelyik osztrák hiper vagy szupermarketben elérhetőek a söreik, amik szerintem a nagyok szintje felett vannak bőven, közben pedig meg a fent említett árukkal alig drágábbak.

//Hirter Pivat Pils//


Plusz az már önmagában nagyon király, hogy főznek pilst, mert hát az osztrák nagyüzemek gyakorlatilag totálisan átsiklottak efelett a típus felett, és cseh vagy szlovák importoktól sem hemzsegnek a boltok. Az egyetlen, amire most gondolni tudok az a Samson, ami egy okés ivósör, de kanyarban sincs a Hirter Privat Pils-szel. Ez egy igazi, jól megkomlózott, keserűen frissítő, de azért ezen a célon és koncepción túlmutató, a maga módján, típusán belül egyedi pilsner. Már az illatában ott van a friss komló, már itt megcsap az erőteljes keserűje, ami a kortyban is markánsan jelen van. De persze pakoltak mellé édes, telt malátásságot is balance-nak, pont eleget ehhez a concept-hez egyébként, és a lecsengése pedig wernesgrüneresen gyógynövényes, ami tökéletesen passzol az erőteljes kesernyésséghez. A teste is pont megfelelő, 12,3 balling fokos amúgy papíron. Nagyon szépen összerakott, hagyományos pilsner, ami mégsem csak egy tucat darab, hanem kapott egy egyéniséget is.

//Hirter Morchl//


A Hirter Morchl egy barna lager, egy tmavy, amiből az osztrák piacon szintén nincs olyan nagy választék. Persze ott van a Gösser Stiftsbrau, vágom én, a legnépszerűbb brandhez tartozik meg pont én írtam róla, hogy tök jó, de az csak egy opció – igen, a Murauer barnája nem igazán opció nálam – és a Hirter Morchl szerintem jobb is. Az illata kakaós és kávés, ami nálam már elég jó jel, és azt meg még inkább szerettem, hogy a kávé az ízében is bőven ott van. Az összképet tökéletessé pedig az áfonyás-szedres vonal teszi, ami szép balance-ot ad a kortynak. Egyébként utóízében össze is forr a két fő íz, de tény, hogy a kávé keserűje tovább kitart, de nekem tetszett, hogy ez adott neki egy hosszantartó lecsengést. 12,8 balling fokos, tehát a Privat Pilsnél még kicsit testesebb is, ez érződik is a kortyokban és jól is áll a Hirter Morchlnak. Ahogy a Privat Pils, úgy ez is egy kifejezetten csiszolt, harmonikus és úgy egyáltalán nagyon jól eltalált sör.

//Hirter Kellermeister//


És ezt fogom ismételni a szűretlen világos lagerüknél, a zwickljüknél is, és oké, vágom én, hogy így picit unalmas ez a cikk, hogy csak agyondicsérem a főzde minden cuccát, és mindegyiket úgy, hogy nagyon jól csinálják meg azt az adott hagyományos típust, de hát mindegyiknél ez a helyzet… oké, a Kellermeisternél tudok írni egy negatívumot: ezt valamiért 0,33-as üvegbe rakják, szóval ez, ha úgy nézzük, picit drágább. De ennyi, mert az illatából árad a gyümölcsös zamat, és a szinte már-már harapható kenyeres, gabonás, telt, sűrű kortyérzetet helleses őszigyümölcsösség és némi búzamalátásság(igen, került bele az is), és abból fakadó banánossá díszíti. Jól hangzik ez az összkép, igaz? Szerintem fixen, és jól is működik, ahogy mondtam, ismétlem majd itt is magamat: a Hirter Kellermeister, csakúgy, mint a Privat Pils meg a Morchl is, egy nagyon jól eltalált, karakteres sör a típusán belül, és a másik kettővel együtt kajak titkos best buy a sógoréknál. ;)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése