2022. október 11., kedd

Insel Brauerei Insel Kreide & Baltic Ale teszt



A blog már csak archívum, ha kíváncsi vagy az új sörtesztjeimre a Youtube-on, kattolj a linkre. ;)


Az Insel Brauerei cuccaira az osztrák Intersparban találtam rá, és először azt hittem, hogy osztrák kraft sörök, mint mondjuk a Bevogok vagy a Brewage-ek, de tévedtem, igazából egy német kisüzemről van szó. Viszont nem ez volt az egyetlen tévképzetem, és nem is a legnagyobb, sőt bőven nem ez volt a legnagyobb meglepetés, ami a kóstolás, és a teszt közbeni és utáni research közben ért. Konkrétan totálisan vakon voltam a gyártóval, a sörök típusával, mindennel, és az szitu, hogy hazudnom kéne, ha azt mondanám, hogy most, a poszt írásakor már mindent értek, mert nem. De inkább kezdem az elején, azzal, hogy próbáltam találgatni, milyen durva prekoncepciókkal ugrottam neki ennek a párostesztnek, és aztán jöjjenek a felfedett factek, részletek és a kóstolási tapasztalatok is természetesen. ;)

//Insel Brauerei Insel Kreide//


Az Insel Kreide a főzde witje, amire amúgy rá is jöttem, de mondjuk ezt nem is volt nehéz kitalálni, hiszen intenzíven fűszeres volt már az illata is, és itt most fűszeresség alatt korianderra, narancshéjra gondolok. Az ízében is markánsan jelen vannak ezek a jegyek, de amúgy a korty úgy épül fel, hogy az eleje édes, a közepe már fanyarabb, a vége meg száraz leginkább. A magas szénsavtartalom miatt pezsgős jellege van, de amúgy ez leginkább wit, viszont… hát engem totál összezavart. Alapból mikor átfutottam a címkén az összetevőket, akkor a szokásosokon kívül csak a cukrot és a búzamalátát találtam meg ott, mert egyrészt németül csak pár szót tudok, másrészt meg a szemem a koriandert kereste. Szóóóval nem vettem észre a sor végén a „gewürz” szót, csak akkor, amikor már Ratebeeren, ahova valaki beragadt CapsLockkal vitte fel az összetevőket, checkoltam a sört, hogy akkor ez mégis mi? Legit wit vagy valami más, ami nagyon hasonlít rá… ? De a lényeg, hogy akkor az a „gewürz” szemet szúrt és egy gyors google fordítózás után kiderült, hogy „fűszereket” jelent, szóval az Insel Kreidében mégiscsak vannak fűszerek, csak a főzde titkolja, hogy milyenek, de én azt mondanám, hogy koriander fixen kell, hogy legyen benne. Szóval így hogy megfejtettem ezt a rejtélyt újra elfilóztam azon, hogy mit írjak erről a sörről, hogyan értékeljem meg ilyenek és hát… végül is nem volt rossz. Kajak, ez egy korrekt wit, bár a szénsavasság szerintem túlzó benne, és azért overall olyan nagyon extrának, egyedinek se mondanám az ízélményt, és amúgy meg három euroba kerül, szóóóval szerintem, ha witet innátok, vegyetek Hoegaardent, ha meg az osztrák Intersparban kraftsört kerestek, akkor inkább a Bevogokat meg a Brewage-eket ajánlom. ;)

//Insel Brauerei Baltic Ale//


Mikor megláttam, hogy a „baltic” benne van a nevében és láttam a címkén, hogy erős, 7,5%-os, akkor elkezdtem azon filózni, mi van, ha itt az amúgy is kitekert baltic porteren csavartak még egyet, és ez egy olyan baltic porter lesz, ami kivételesen nem paradox módon egy lager, egy duplabak, hanem valóban egy ale… oké, long story short: egy erős, testes, sötét, pörkölt malátás stout vagy porterjellegű ale-t vártam. Az igazság viszont az, hogy az Insel Brauerei Baltic Ale világos színű és úgy egyébként semmi köze a porterekhez meg a stoutokhoz, de még a baltic porterekhez se áll közel. Ez egyértelmű az illatából, amiben vastagon benne van a belga élesztő… igen, ez is egy belga típus, a Ratebeer szerint valamiféle belgian strong ale. Ez elvileg valóban nem tartalmaz hozzáadott fűszereket, de búzamaláta ugyanúgy van benne. Gyümölcsös édesség uralja az ízt, testesebb nyilván, mint az Insel Kreide, kevesebb benne a szénsav, aminek örültem, de amúgy nem egészen értem, miért jó ez szintén három euroért? Oké, persze, ez sem rossz, megittam, korrekt volt, sőt így, hogy ez a Baltic Ale nem volt olyan szénsavas egészen kellemesebb is volt, mint a Kreide deee… az a helyzet, hogy egy csomó belga ale-t tudnék sorolni, ami ennél kiemelkedőbb, egyedibb, csiszoltabb, jobban hozza a stílusjegyeket, szóval nem értem, miért vennék ilyet, ha hagyományos belga ale-re vágyok?


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése